פרופ' חן שפירא – סטארטאפים בהובלה נשית, איפה זה נתקע?

פרופ' חן שפירא שותפה מייסדת ב-  Quai.MD מצביעה על הגורמים שמעכבים את הנשים בישראל מלהוביל סטארטאפים כל הדרך להצלחה.

פרופ' חן שפירא: "יש נשים מובילות בהייטק, אך הרבה פחות מגברים"

עולם הייטק והסטארטאפ הוא עולם גברי, ניתן למצוא בו נשים וגם בתפקידים ניהוליים בכירים, אך במספר מצומצם יחסית ולמרות המאמצים הרבים לקידום נשים בהייטק בשנים האחרונות והצלחתן המוכחת דה פקטו וגם בנתונים כמותיים במחקרים רבים, סטארטאפים עדיין נוטים יותר לכיוון ניהול גברי מאשר ניהול נשי.
למרות הצלחתן הרבה סטארטאפים בהובלה נשית הם עדיין במיעוט, דווקא בעולם חדשני ומתקדם כמו בהייטק, אחת הסיבות המרכזיות היא העובדה הפשוטה שיש הרבה פחות נשים מגברים בהייטק, תחומים רבים בהייטק בעיקרם התחומים הטכנולוגיים כוללים בעיקר גברים, עם סביבת עבודה גברית שמקשה ומרתיעה נשים רבות בישראל ולהיטמע בתוכה..

פרופ' חן שפירא ממקימות הסטארט אפ  Quai.MD, כיהנה בתפקידים בכירים משמעותיים במערכת הבריאות הישראלית ויודעת להצביע על השאלה הגדולה הסובבת את החומה שמונעת מנשים רבות להתקדם לתפקידי ניהול בסטארטאפים ולהוביל אותם: "בעוד שמערכת הבריאות הישראלית מובילה בכל הקשור לנשים מנהלות ומובילות וכך גם תחומים רבים נוספים. ישנן סיבות רבות שמעכבות נשים מלהוביל בהייטק: נטייה להתייחס לנשים כרגשניות ורכות ופחות כמנהיגות אסרטיביות, מעגל קשרים פטריארכלים מיושנים בחלק מהחברות, תפיסה מוטעית של חלק מהדירקטוריונים שנשים לא מתאימות לתפקידי ניהול בכלל ולניהול חברות טכנולוגיה בפרט. למרות שעל פי המחקרים נשים מצליחות לגייס הון ממשקיעים יותר מגברים עדיין חלק מהמשקיעים הגברים יחפשו את המנהל הגבר, וזאת וווקא בהייטק שאמור להיות חדשני ומתקדם".

נשים צריכות להעז ולקחת סיכונים

אם תשאלו את פרופ' חן שפירא, כדי להבין היטב למה עדיין מוצאים הרבה יותר סטארטאפים בהובלה גברית מאשר הובלה נשית, נראה שחשוב להניח על כף המאזניים גם את הצד הנשי: "מצד אחד ישנן לא מעט סיבות שמרחיקות נשים מעבודה בסטארטאפים, בוודאי מהובלה שלהן. לרוב נשים בהייטק שכבר מתקדמות נוטות להיתקע בתפקידי ניהול ביניים בסביבה הגברית שלא מצטיינת בקידומן ודחיפתן של נשים מנהלות קדימה. מהצד השני נשים יכולות להצליח ומצליחות וחייבות להתגבר על החששות, להילחם באתגרים, להעז ולקחת סיכונים, להתעלם מלחצים חברתיים ומוסכמות חברתיות מיושנות, לא להיכנע לעמוד בתדמית של האמא המושלמת אך להצליח לנהל משפחה וחברה, ולתכנן את היום והשבוע שלכן כך שתצליחו להתמודד עם השעות המאתגרות. חשוב יותר מכל –  אף פעם אל תמעיטו ביכולות, בכישורים ובערך שלכן. בסופו של יום סטארטאפ מוצלח מנוהל ע"י כישורים ולא ע"י מגדר".

לחזור למשהו ספציפי?